• standaard

Oefening van de maand: de squat

De squat is een van de betere oefeningen voor je onderlichaam. Met deze work-out train je elke spiergroep in je benen, billen en in je core. Of je nu vet wilt verbranden of extra spiermassa wilt opbouwen: met squatten boek je resultaat!

De juiste techniek bij het uitvoeren van een squat is ontzettend belangrijk. Verkeerd trainen leidt tot blessures en daarnaast behaal je zo niet de gewenste resultaten. Wat is een squat?Eenvoudig uitgelegd maak je met een squat dezelfde beweging als wanneer je gaat zitten en weer rechtop gaat staan. Met gewichten of armbewegingen maak je de techniek steeds een stapje zwaarder. Maar begin vooral niet met de moeilijkste oefening en bouw rustig op.

Lichaamsgewicht
Heb je de techniek nog niet volledig onder de knie? Begin dan met een oefening zonder gewichten. Beweeg zoals op het plaatje langzaam op en neer, zodat je knieën buigen in een hoek van negentig graden. Zak zo laag je kunt, houd even vast en ga rustig weer omhoog.

 

 


Achterwaartse squat
Bij een achterwaartse squat voer je de beweging eigenlijk hetzelfde uit als bij een gewone squat, maar dan met een halter in je nek. Omdat het gewicht boven je wervelkolom wordt geplaatst, wordt er veel druk uitgeoefend op je rug. Hiermee dwing je je core om meer werk te doen, om zo je onderrug te ontlasten. Met de achterwaartse squat train je vooral je bilspieren en hamstrings.

 

Voorwaartse squat
In plaats van de halter in je nek te leggen, houd je bij de voorwaartse squat de halter voor je borst. Laat hierbij de halter rusten op je schouders. Zorg dat je onderrug recht blijft en dat je niet voorover valt. Doe dit door je te focussen op de controle van je core-spieren. Met deze oefening train je vooral je quadriceps (je dijspieren).

 

Overhead squat
Klaar voor een uitdaging? Deze variant van de squat is voor echte durfals! Plaats je handen wijd uit elkaar op een halter en til deze boven je hoofd. Houd ‘m vast en zak langzaam in een squat. Breng je schouderbladen naar elkaar toe. Houd zoals bij elke squat-oefening het gewicht goed op je hielen en kom daarna weer terug omhoog. Herhaal dit zo vaak je kunt, zo train je je bilspieren, quadriceps, core-spieren en rug.

 



Squat met sprong
Zak in de squat en spring vanuit deze houding explosief omhoog. Adem tijdens deze sprong uit en strek je hele lichaam als je los bent van de grond. Vang jezelf op met gebogen knieën en zak direct weer door in de squat-houding. Tijdens deze oefening train je je quadriceps op een krachtige manier.

 

 

Nieuws

  • Wil jij gratis fitnessen bij Only Fitness? Dat kan heel simpel!

    Heb je een vriend(in) die al maanden roept te gaan sporten en nog steeds niet...

    Lees meer
  • Dit kun je het beste eten voor en na het sporten

    Om te boel op te helderen, wat je nu voor een na een work out moet eten somme...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Gratis inschrijven t.w.v. € 30,-

    Gratis inschrijven t.w.v. € 30,-

    Blijf in shape tijdens de zomer! Start direct bij Only Fitness in Tilburg! Schrijf je gratis in t/m 31 juli

    Lees meer
  • Nieuwe TechnoGm krachttoestellen

    Nieuwe TechnoGym krachttoestellen

    NIEUW | De volledige kracht lijn van Only Fitness in Tilburg is vernieuwd met toestellen van TechnoGym.

    Lees meer
  • Actie meedoenregeling

    Meedoenregeling Tilburg

    Verzilver de Meedoenregeling nog vandaag en sport geheel GRATIS of met een kleine bijdrage

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.