• standaard

Oefening van de maand: lunges

door Only Fitness

De lunge is een heel complete fitnessoefening om je benen te trainen. Zowel je bovenste, onderste, binnenste als buitenste beenspieren worden er gespierder en steviger van.
Bovendien heb je er helemaal niet veel materiaal voor nodig.

Hoe lunges uitvoeren?

Lunges zijn vooral geschikt voor je quadriceps, hamstrings en bilspieren. De meest gebruikte lunge-oefening is de front lunge. Om te beginnen zet je je voeten vlak naast elkaar. Daarna stap je met één been naar voor totdat je onderbeen een hoek van 90 graden vormt en je knie bijna de grond raakt. Tot slot keer je terug naar de beginpositie en doe je hetzelfde met je andere been. Om intenser te trainen, kan je de oefening ook met een halter in je nek uitvoeren.

Verschillende variaties

De lunge is een goede oefening voor je benen, je achterwerk en je romp. Er zijn verschillende variaties, zoals:

  • de overhead lunge: hou je armen gestrekt boven je hoofd en gebruik gewichten.
  • de achterwaartse lunge: stap achterwaarts in plaats van voorwaarts.
  • de zijwaartse lunge: stap naar links en rechts.

Extra tips

Voor een optimaal effect, is het belangrijk om de lunges op de juiste manier aan te pakken. Met deze tips kom je al een heel eind:

  • Stap uit met je voeten op heupbreedte.
  • Hou je gewicht op je voorste hiel.
  • Hou je borst omhoog en schouders naar achteren.
  • Richt je achterste knie recht naar beneden.
  • Vorm onderaan de beweging een hoek van 90 graden.

Hoeveel voorwaartse lunges kun jij doen zonder te rusten? Laat het ons weten op Facebook.

Nieuws

  • Noteer alvast in jouw agenda: 11 mei dat binnen sporten weer mag

    We hebben zeer goed nieuws sportlieveling, er gloort hoop.  Tijdens de ...

    Lees meer
  • Update: Nieuwe maatregelen

    Beste Only Fitnesser, Vanavond om 19:00 uur is er een nieuwe persconferent...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Multifit-app

    Multifit-app

    Download gratis de app, en reserveer snel en makkelijk jouw training, exclusief voor Only Fitness leden

    Lees meer
  • Voorzorgmaatregelen

    100% VEILIG

    Wij garanderen ieders gezondheid. Wij letten extra op de bekende RIVM-voorzorgmaatregelen, die hanteren we bij elke training

    Lees meer
  • Actie meedoenregeling

    Meedoenregeling Tilburg

    Verzilver de Meedoenregeling nog vandaag en sport geheel GRATIS of met een kleine bijdrage

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.