• standaard

Tips om vaker te sporten

Hoe blijf je gemotiveerd en houd je regelmatig sporten vol? 

1. Stel een realistisch doel 

Een doel voor ogen hebben, werkt motiverend. Maar je ambities moeten wel haalbaar zijn. Je kunt je meteen voornemen om elke dag een uur te sporten of over een maand een marathon te lopen, maar is dat wel realistisch? Haal je je doel niet, dan verlies je je motivatie juist.
Houd het dus redelijk, zoals “ik ga de komende maand elke week twee keer minstens een halfuur bewegen”. Je doelstelling halen geeft een enorme motivatieboost en vervolgens kun je pittigere plannen gaan maken.

2. Pak je agenda 

Geef je sportuurtjes net zoveel prioriteit als andere belangrijke afspraken. Zet ze aan het begin van de week – als je planning nog niet tot de nok gevuld is – alvast in je agenda, zodat je er tijd voor overhoudt. Je kunt zelfs een alarm instellen, bijvoorbeeld op je telefoon, dat je eraan herinnert. Een vergadering, date of tandartscontrole zeg je niet zomaar af en dat geldt voortaan ook voor de sportafspraken die je met jezelf maakt.

3. Vind sportmaatjes 

Staat er iemand in een sportoutfit op je te wachten? Dan blijf jij echt niet op de bank zitten. Afspreken met een vriend(in) of een groep sportmaatjes kan helpen om je aan je goede voornemens te houden. Roep een vaste avond of sportles uit tot jullie wekelijkse sportmoment en wijk daar niet van af. Zie je er een keer tegenop, dan kan je sportmaatje jou meeslepen. En andersom natuurlijk.

4. Houd je vooruitgang bij 

Als je regelmatig sport, boek je zeker vooruitgang. Je wordt sterker en bouwt meer uithoudingsvermogen op. Dat gaat wel in kleine stapjes die je zelf niet altijd opmerkt.

Het is daarom slim en motiverend om je vorderingen bij te houden. Bijvoorbeeld in een trainingsdagboek waarin je noteert hoeveel herhalingen van een oefening je al volhoudt, hoeveel gewicht je tilt of hoeveel kilometer je inmiddels aan een stuk rent. Zo zie je in een oogopslag je vooruitgang en hoe vaak je al gesport hebt de afgelopen tijd.

5. Bedenk een beloning 

Na hard werken mag je jezelf uiteraard belonen! Heb je je voornemens bijvoorbeeld een maand volgehouden, dan heb je een nieuw sportshirt verdiend. Verzin terwijl je je doel vaststelt ook meteen je beloning, zodat je iets leuks hebt om naar uit te kijken.
Een kleine, maar belangrijke beloning is al het tevreden gevoel na afloop. Bedenk als je van tevoren weinig zin hebt hoe fijn je je voelt na het sporten.

6. Wees minder streng 

Iedereen heeft wel eens een dipje, zeker als het om goede voornemens gaat. Het is de kunst het bijltje er niet bij neer te gooien. Na een avond met chips op de bank heb je misschien het gevoel dat alles voor niets is geweest, maar dat is natuurlijk onzin. Wees eens wat minder streng voor jezelf en ga de volgende dag gewoon met goede moed verder.

Nieuws

  • Wil jij gratis fitnessen bij Only Fitness? Dat kan heel simpel!

    Heb je een vriend(in) die al maanden roept te gaan sporten en nog steeds niet...

    Lees meer
  • Dit kun je het beste eten voor en na het sporten

    Om te boel op te helderen, wat je nu voor een na een work out moet eten somme...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Gratis inschrijven t.w.v. € 30,-

    Gratis inschrijven t.w.v. € 30,-

    Kom in shape na de vakantie en start bij Only Fitness in Tilburg! Schrijf je gratis in t/m 15 september

    Lees meer
  • Nieuwe TechnoGm krachttoestellen

    Nieuwe TechnoGym krachttoestellen

    NIEUW | De volledige kracht lijn van Only Fitness in Tilburg is vernieuwd met toestellen van TechnoGym.

    Lees meer
  • Actie meedoenregeling

    Meedoenregeling Tilburg

    Verzilver de Meedoenregeling nog vandaag en sport geheel GRATIS of met een kleine bijdrage

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.