• standaard

Vet: goed of slecht?

Hoe zit het nou met vet: mag het wel of juist niet? En juist wel roomboter of toch het ‘hartvriendelijke’ margarine? Vanuit Only Fitness hebben wij hier een mening over, die overigens afkomstig is van verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

WAT ZIJN VETTEN?

Vetten zijn samengesteld uit glycerol en vetzuren. Vetten komen zowel in vloeibare vorm als in vaste vorm voor. Vetten kunnen we op verschillende manieren onderverdelen in plantaardige vetten (o.a. avocado, noten, oliën) en dierlijke vetten (vetten uit vlees/vis/zuivel).

Het vet bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Verzadigde vetzuren
  • Onverzadigde vetzuren (enkelvoudig onverzadigde vetzuren/meervoudig onverzadigde vetzuren)
  • Transvetzuren (natuurlijke en gefabriceerde)

HEEFT JE LIJF VETTEN NODIG?

Ja! Ons lichaam gebruikt vetten voor uiteenlopende functies, namelijk:

  • Ze zijn een belangrijke energiebron. 1 gram vet levert 9 kilocalorieën aan energie. Bij een gezond eetpatroon halen we circa 20 tot 40% van de energie uit vet
  • Ze zorgen voor de opname van vet oplosbare vitamines A, D, E en K. Vetten zijn nodig voor het transport van deze vitamines in ons lichaam
  • Ons lichaam kan niet alle vetzuren zelf maken. Deze vetzuren kan ons lichaam alleen binnen krijgen via het eten. Dit worden ook wel de essentiële vetzuren genoemd
  • Vetzuren zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Zo heeft ons lichaam vetzuren nodig om bestanddelen van cellen te maken en om de cellen te laten functioneren. Zo zijn celmembramen gemaakt van cholesterol
  • Daarnaast is lichaamsvet een belangrijke warmte isolator. Hierbij is een gezond lichaamsgewicht uiteraard wel van belang voor de gezondheid. Vetten zijn dus erg belangrijk en mogen zeker niet uit onze voeding worden weggelaten. Dat lukt ook bijna niet, ook al eet je ‘vetarm’, je krijgt nog steeds vet binnen

OMEGA 3, 6 EN 9

Deze verbindingen komen voor in de enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. En worden ook wel de essentiële vetzuren genoemd omdat je lichaam deze zelf niet aanmaakt en uit voeding moet halen. Het is bekend dat de gemiddelde Nederlander te weinig van deze vetzuren binnenkrijgt. Vooral de balans in deze vetzuren is verstoord omdat wij relatief meer omega 6 en 9 (komt voor in plantaardige olie, margarine, zaden en noten) binnen krijgen dan omega-3 (komt voor in visoliën/vette vis). Omega-3 heeft een sterke ontstekingsremmende werking en is essentieel voor een goed werkend centraal zenuwstelsel.

Algemeen advies is dan ook om minimaal 2 x per week een vette vis soort te eten (zalm, makreel, haring). Makkelijker is om elke dag een omega-3 supplement te nemen. Krill (van Virtuoos) is kwalitatief verreweg het beste. Dosering is 2 tot 4 capsules per dag.

TRANSVETTEN

Transvetten worden gezien als de meest gevaarlijke vetzuren. Er zijn echter natuurlijke en kunstmatige transvetzuren. Transvetzuren komen in de natuur maar weinig voor. Alleen een heel klein percentage van het vet van herkauwende dieren bestaat uit transvetzuren, zoals geconjugeerd linolzuur (CLA), en deze zijn heel anders dan het door de mens gefabriceerde type. De natuurlijke varianten hebben zelfs positieve effecten in het lichaam terwijl de synthetische vorm alleen maar schadelijke effecten heeft op onze gezondheid. Technisch gezien zijn de synthetische transvetzuren familie van de onverzadigde vetzuren alleen zijn in fabrieksprocessen de structuren veranderd om er een harde variant van te maken (onverzadigde vetzuren komen vooral voor in oliën en daar zijn lastig koekjes van te maken ;-).

Je lichaam herkent deze structuur niet en kan dit ook bijna niet afbreken. Advies is dan ook om zoveel mogelijk transvetzuren te vermijden in onze voeding (deze komen voor in alle commercieel gebakken producten: koekjes, snoep, gebak, snacks, etc.)

OLIJFOLIE OF KOKOSVET ALS BEREIDINGSVET?

Omega-6 is een essentieel vetzuur en verlaagt bovendien het ‘slechte’ cholesterol (LDL) een klein beetje. Het heeft daarmee de reputatie van gezond en men is dan ook bij het frituren en bakken overgegaan van verzadigd vet naar het zogenaamde ‘hartvriendelijke’, omega-6 rijke, plantaardig vet.

Het gebruik van olijfolie bij het bakken/braden wordt over het algemeen als gezonder ervaren. Toch wordt hier een denkfout mee begaan omdat plantaardige vetzuren (zoals linolzuur in zonnebloemolie) zeer gevoelig zijn voor oxidatie, en tijdens bakken en braden meestal worden omgezet in toxische verbindingen. Hoewel mensen misschien dus wel bakken in goede vetten, raakt de werking verloren.

Wij raden aan om te bakken in (een klein beetje) kokosvet of een beetje roomboter omdat deze vetzuren een hogere verbrandingsgraad hebben en laurinezuur (komt voor in kokosolie) het gunstigste effect op de verhouding goed en slecht cholesterol stimuleert.

De verhouding tussen HDL (goed cholesterol) en LDL (slecht cholesterol) is klinisch relevanter dan het totaal cholesterolgehalte of het LDL-cholesterolgehalte. Er wordt gezegd dat een teveel aan omega-6 verantwoordelijk zou zijn als ontsteking starter wat een groot probleem is binnen onze welvaartziektes (hart & vaataandoeningen) toch heeft dit meer te maken met een verstoorde balans en een verminderde inname van omega-3 vetzuren.

ONS ADVIES OVER VETTEN IS:

Pas op met hoeveelheden (1 eetlepel olijfolie, boter of kokosvet is al 100 kcal)Eet geen/nauwelijks transvetten (koek, gebak, frituur, chips, etc)Verhoog omega-3 vetzuren door elke dag een omega-3 supplement zoals krill-olieVerlaag omega-6 inname (noten, avocado, margarineproducten) ten opzichte van omega-3 (lijnzaad, visvetten).

Nieuws

  • Als jij iemand een dagpas sporten cadeau zou mogen doen, aan wie zou je dan denken? 

    Heb je een vriend(in) die al maanden roept te gaan sporten en nog steeds niet...

    Lees meer
  • Dit kun je het beste eten voor en na het sporten

    Om te boel op te helderen, wat je nu voor een na een work out moet eten somme...

    Lees meer
Meer nieuws
  • Startersvoordeel 50% KORTING

    Startersvoordeel 50% KORTING

    Kom voordelig in shape en start bij Only Fitness in Tilburg en profiteer van het startersvoordeel!

    Lees meer
  • Nieuwe TechnoGm krachttoestellen

    Nieuwe TechnoGym krachttoestellen

    NIEUW | De volledige kracht lijn van Only Fitness in Tilburg is vernieuwd met toestellen van TechnoGym.

    Lees meer
  • Actie meedoenregeling

    Meedoenregeling Tilburg

    Verzilver de Meedoenregeling nog vandaag en sport geheel GRATIS of met een kleine bijdrage

    Lees meer

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.